Jangan Bersedih


Jangan Berdukacita kerana sesungguhnya dunia terlalu hina untuk membuat anda bersedih hati 


Tulisan ‘Aidh bin Abdullah Al-Qarni dalam buku Jangan Bersedih…

 
Puisi Ibnu al-Mubarak :
Wahai orang yang mencela dan menghina orang lain,adakah engkau lepas dari ujian dan cubaan?Atau Engkau punya janji kuat dari hari-hari? Engkau adalah orang bodoh dan tertipu.


Maksudnya : Wahai orang yang selalu menghina dan memperkecilkan orang lain, adakah anda terikat janji supaya tidak ditimpa musibah seperti mereka? Ataukah hari-hari sudah memberi jaminan untuk keselamatan anda dari berbagai-bagai bencana dan cubaan? Lantas mengapa anda selalu mencela.

Peringatan untuk diri sendiri dan rakan-rakan, biarlah kita dihina dan diumpat, jangan kita mengumpat dan menghina orang lain. Bercakap perkara yang benar mengenai seseorang adalah mengumpat,bercakap perkara yang dusta mengenai seseorang adalah fitnah. Keduanya harus dihindar. Jangan bersedih jika dihina dan dicerca, kerana mereka juga manusia seperti kita..kita lebih bertuah kerana bergantung kepada Allah, bukan pada manusia…

 
Beristighfar selalu memohon keampunan dari Allah, manalah tahu saat dan masa roh dicabut..maut itu pasti datang kepada tiap-tiap seorang, tidak kira orang yang zalim ataupun dizalimi,yang kuat ataupun yang lemah, yang kaya mahupun yang miskin.
“Buatlah minuman yang manis dari air limau nipis yang masam”
Banyak lagi kerja yang boleh dilakukan dari melayani kesedihan anda, seperti mengemas ruang pejabat, mengemas rumah,menziarah orang sakit, menghiburkan anak-anak yatim, bersedekah, bersukan, membantu orang miskin, bercucuk tanam, menghias rumah dan pejabat, membuat kek dan biskut serta macam2 pekerjaan yang boleh mendatangkan hasil pada anda.

“Hidup ini terlalu singkat untuk kita bersedih dan berdukacita”

0 ulasan:

Catat Ulasan

About this blog

Follow

Aku

Pahang, Malaysia
Asslamualaikum.Insan yang lemah di sisiNya.

Kalendar

Dikuasakan oleh Blogger.
Terdapat ralat dalam alat ini

Jom Chat


ShoutMix chat widget

Cari Blog Ini